Wednesday 23 October 2013

KHASIAT CILI MERAH

Saya mendapati fakta-fakta ini bukan dari majalah tetapi dari sebuah buku yang berjudul, Rasulullah is my doctor. Buku ini dikaryakan oleh Jerry D.Gray, seorang muslim sekarang sejak 1984. Ini gambar buku tersebut.




Siapa yang sangka makanan seharian kita boleh dijadikan sebagai ubat?
Antara khasiat cili merah adalah;

1. membantu menghancurkan gumpalan darah di dalam saluran darah.





2.Membuka sinusitis dan saluran udara, dapat menghancurkan lendir pada paru-paru dan boleh membantu menghindari bronkitis, emfisema dan jangkitan dalam perut. Ini adalah kerana Guaifenesin di dalam cili bertindak sebagai expectorant, membantu nipis dan melonggarkan mukus dalam paru-paru, menjadikan ia lebih mudah untuk batuk sehingga lendir keluar. Manakala, 
decongestant di dalam cili pula berperanan membantu dengan melegakan simptom hidung tersumbat. 


3. Ubat penghilang rasa sakit yang kuat, contohnya seperti sakit sendi-sendi. Selain itu, cili boleh menghilangkan sakit kepala apabila dihirup kerana paprika pedas di dalam cili mengandungi aspirin semula jadi dalam kuantiti yang tinggi.




Letakkan setitis minyak yang disarikan daripada cili di antara dua helai surat khabar. Kemudian, letakkan surat khabar tersebut pada otot yang sakit untuk menghilangan rasa sengal atau sakit sendi.
***PERINGATAN: Buat seperti di atas hanya untuk bebearapa saat sahaja kerana badan kita tidak tahan akan rasa panas cili kerana bahan kimia, capsaicin yang wujud di dalam cili. 


4. Mempercepatkan metabolisme dan membakar kalori. 



5. Sumber vitamin C.

 





 

No comments:

Post a Comment