Friday 25 October 2013

KELEBIHAN MAKAN SAYUR-SAYURAN

Assalamualaikum dan selamat sejahtera kepada semua yang mengunjungi blog Wonder Girls Food Tech... J

Ok...tanpa membuang masa entry pada kali ini kami mahu kongsikan tentang 

Kelebihan Makan Sayur-sayuran

Bercerita tentang sayur-sayuranramai orang tidak menggemari sayur. Ada yang mendakwa, sayur-sayuran adalah batang dan dedaun hijau yang tawar dan pahit malah tidak menyelerakan! 



Ramai orang yang tidak boleh makan nasi tanpa ayam, daging atau ikan, tetapi masih boleh makan dengan penuh berselera sekali tanpa sayur-sayuran sebagai hidangan.


Mengapa hal seumpama ini boleh berlaku dalam masyarakat kita? 
  • Ini menunjukkan masyarakat kita masih cetek pemikiran tentang kebaikan dan manfaat sayur-sayuran dalam juadah dan hidangan mereka. 
  • Bahkan ada juga yang menggemari sayur, namun malangnya mereka masak sehingga terlalu layu menyebabkan zat sayuran itu sendiri hilang.

Tabiat seumpama ini tentulah lama-kelamaan akan menyebabkan tubuh tidak mendapat zat-zat makanan yang diperlukan untuk menjalankan fungsi tubuh yang normal. 


Sedarilah bahawa, di sebalik rupa sayur yang sedemikian, tersembunyi zat-zat pemakanan yang kayaDaripada sayur, anda akan memperolehi vitamin A, B1, B2 dan C, protein dan garam galian seperti kalium, kalsium, fosforus, besi dan natrium. Manakala kandungan makanan lain seperti gentian, karbohidrat dan air.

 
Kekurangan bahan-bahan ini akan membantutkan pertumbuhan seseorang khususnya kanak-kanak yang memerlukan zat dan khasiat pemakanan yang seimbang untuk pembesaran di samping mencegah serangan penyakit khususnya jantung dan kencing manis kerana sayur kaya dengan serat yang diperlukan kesihatan.


Sejajar dengan itu, sebelum anda berkata "TIDAK" kepada sayur dalam hidangan anda akan datang, sila pertimbangkan dahulu fakta-fakta berikut:


  • Sayur murah dan mudah diperolehi.
  • Sayur membekalkan anda dengan sebahagian besar zat makanan yang diperlukan oleh tubuh untuk menikmati kesihatan yang sempurna.
  • Sayur adalah hidangan yang paling mudah dimasak atau dihidangkan.
  • Terdapat pelbagai jenis sayur dan anda bebas memilih mana yang digemari untuk dimakan.
  • Jika anda kekurangan masa untuk memasak, makan sahaja sayur yang tidak perlu dimasak seperti salad, tomato dan lobak merah.


Terdapat empat jenis sayur yang utama iaitu kekacang, daun, buah dan akar. Contoh bagi setiap jenis tersebut adalah kacang panjang, lobak, timun dan ubi kayu.

Selain kaya dengan zat pemakanan, sayur-sayuran juga mempunyai nilai perubatan. Biji timun misalnya dapat membantu mengeluarkan cacing yang mengganggu kanak-kanak ia mengandungi 'saponin'. Timun juga sesuai untuk kulit kerana ia mempunyai kesan membersih, menyejuk dan melembab. Ubi kayu pula dikatakan dapat membantu penyembuhan ulser.


Antara Sayur-Sayuran Yang Berkhasiat:-

TOMATO
  • Merupakan sayur yang mempunyai banyak kegunaannya. 
  • Kaya dengan vitamin D, mengandungi unsur-unsur kalsium, phosphorus, zat besi dan vitamin-vitamin.
  • Ia baik untuk penyakit hati dan penyakit “colon” iaitu dibahagian bawah usus. 
  • Sebaiknya elakkan dari makan kulitnya kerana kulitnya menyusahkan penghadaman makanan di dalam perut. 
  • Manakala jus tomato pula membantu menghadamkan makananan dan daging.
  • Tomato juga berguna untuk menghilangkan kutil atau ketuat 

 LOBAK MERAH
           
  • Lobak mengandungi kali(a)emia yang mana sekira ia kurang di dalam darah boleh menyebabkan ketegangan saraf dan cepat marah. 
  • Apabila jus lobak dicampur dengan susu maka bertambah pula faedahnya untuk kesihatan iaitu boleh mencergaskan tubuh badan dan menguatkan ingatan.
  • Ia juga boleh menghaluskan, melicinkan dan membersihkan kulit. 
  • Ia elok untuk penyakit-penyakit mata, kulit dan penghadaman.
  • Lobak mengandungi vitamin seperti vitamin A  dan minyaknya boleh membunuh cacing di dalam perut dan memudahkan buang air kecil.
  • Baik untuk penyakit bisul dan kudis dan baik untuk kulit mengelupas pada kanak-kanak caranya dengan menghancurkannya dan diletakkan pada kulit mengelupas itu.

    KOBIS
 
  • Kobis bukan sahaja berkesan untuk mengubati penyakit ulser dan barah malah berkesan untuk mengubati masalah-masalah lain di usus. 
  • Ia juga meredakan masalah di bahagian perut dan hati seperti yang dialami oleh mereka yang lali arak. 
  • Selain itu asid amino yang mengandungi belerang dalam kubis juga bertindak menurunkan paras kolestrol. 
  • Meredakan saraf dan menenangkan fikiran dan sekaligus membantu seseorang itu tidur dengan selesa pada waktu malam.                                                       



 PERIA
 
  • Sayur ini adalah penawar kepada pesakit yang menghidapi penyakit kencing manis.
  • Kandungan bahan yang menyerupai insulin didapati berkesan dalam menurunkan paras gula dalam darah dan air kencing. 
  • Penghidap kencing manis mestilah menjadikan jus peria ini sebagai satu jus minuman harian, terutama sekali sebelum sarapan.
  • Selain itu peria juga dapat menyembuhkan penyakit batuk yang menyerang kanak-kanak.


KACANG BUNCI
 
  • Sayur yang kaya dengan protein dan vitamin ini membantu menurunkan tekanan darah
  • Mengawal metabolisme gula dalam darah dan amat sesuai dimakan oleh mereka yang menghidapi penyakit kencing manis atau darah tinggi.
  • Bagi mereka yang khuatir kerana mempunyai berat badan yang keterlaluan , kacang ini dapat membantu mengatasi masalah mereka. Ini kerana ujian makmal telah menunjukkan kacang ini mengandungi serat dan enzim yang boleh membantu menurunkan berat badan.


UBI KENTANG
 
  • Ubi ini berkesan untuk merawat penyakit batu karang.
  • Mengatasi masalah jerawat dan bisul.
  • Merawat kudis atau luka.

Oleh itu, marilah kita memakan sayur-sayuran demi menjamin kesihatan yang lebih sihat. Mencegah penyakit itu lebih baik daripada merawat. Dengan bermulanya pemakanan sayuran boleh mencegah penyakit yang merbahaya...





Jom hiburkan diri dengan menyaksikan video lagu cerita "Bintang Kacang"...


1 comment:

  1. Assalamualaikum salam sejahtera warga groupπŸ“’
    πŸ’ Sy nk mintak tolong viralkan berita baik ni yeπŸ“’πŸ˜‰

    1) Ni berkenaan kisah hidup pesakit lutut kronik dan masalah saraf sendi2 dan juga kisah hidup pesakit kanser stage 1 sampai stage 4, pesakit asma kronik dan juga produk yg berpatutan harga nya tapi kesannya setanding ubat harga mahal ribuan ringgit.

    2)Dah ramai yg sembuh dengan penawar herba beliau. Kanser yg sudah merebak ke organ-organ lain pun boleh diubati insya Allah.☺πŸ‘πŸ»

    3)Pengamal perubatan herba ni dah banyak pengalaman berdepan dengan pesakit2 kanser,sakit saraf,sakit lutut dan asma. Ramai yg dh pulih.

    4)Mcm2 kanser blh rawat termasuk leukimia,paru2,limfoma dll.


    5) Puan Rasmani Binti Md Noh psakit lutut kronik yg terpaksa jalan mengesot esot atas lantai dan klau cuba berjalan secara berdiri boleh dengar lutut berbunyi bunyi tulang yg sangat sakit. Hendak masak terpaksa gunakan kerusi sebab xmampu berdiri lama2 dan lepas 6 hari minum dah mampu berjalan lancar dan saraf kaki dah tak tegang dah. Mampu masak berdiri semula. Kesan sangat cepat baru 6 hari minum.

    Sy share melalui pengalaman sy sendiri yg mengikuti perkembangan pejuang2 kanser ni....sy sendiri pun guna produk die (jus herba) dah 5tahun setia walaupun sembuh terus juga minum sebagai supplement.

    Jadi skg ni sy rsa perlu share berita ni buat semua supaya masih ade harapan bg mereka yg tercari2 penawar kanser yg tepat .πŸ’ͺ🏼

    ▪Adik Luqman -kanser GIST-Anoerectal Tumor
    Skg sudah sembuh dari kanser.
    ..........................................................................
    ▪️Pn. Hayati Abd Hamid- Pensyarah Kanan UITM, kanser payudara stage 4.
    Skg dh sembuh dn shat walau pon pernah diberitahu oleh doktor yang beliau hanya mampu bertahan 1 tahun saja untuk hidup. Beliau setia dengan jus herba ini selama lebih 6tahun.
    Beliau mengarang sebuah naskah/buku yg mengisahkn pengalaman beliau sepanjang perjuangannya melawan kanser dengan mengambil jus herba ini sebagai salah satu rawatan alternatif (nk buku nti blh order)
    Terkini (2020): Beliau pernah ditemuramah dlm rancangan Selamat Pagi Malaysia di Tv1 menceritakan tentang perjuangan beliau menempuh kanser dari tahap 4 hinggalah sembuh.
    ………………………………………………………………………....
    ▪Adik Izzat b.muhd Ariffin ,kanser Burkit Lymphoma stage 4 sekarang dh sembuh
    Guru nya memberitahu beliau x pernah nampak seperti pengidap kanser tahap 4, kerana sentiasa nampak cergas dengan pengambilan jus yang memberi tenaga dan merawat.Beliau mengambil jus herba ini dr kanser tahap 4 sehingga sembuh.
    ..........................................................................
    ▪Puan Musriharni pesakit asma kronik sejak kecil yang terpaksa menggunakan healer setiap hari. Beliau juga pesakit gastrik kronik(GERDyang menyebabkan berangin satu badan sehingga terasa ke pinggang. Perut membuncit dan mengeras kerana terlampau banyak angin sampai sesak nafas dan anxiety akibat nya menggigil dan seram sejuk.
    Sekarang kesihatan Alhamdulilah semakin baik, gastrik dan anxiety dah takde dan asma pun tak perlu guna healer lagi. Paru2 dah elok semula.
    ..........................................................................
    ▪Puan Rohana Binti Ismail seorang yang cergas dan aktif dalam mendaki gunung termasuk gunung Kinabalu dan lain2 gunung di Malaysia tapi sejak sakit bengkak lutut, segala aktiviti lasak terpaksa dilupakan sehingga nk turun tangga di ofis pun terpaksa turun bagaikan ketam turun tangga sebab lutut bengkak. Setelah minum jus ini, dalam masa 1 minggu saja kaki beliau dah sembuh semula. Bengkak dah surut dan dlm msa 2 mingu saja mampu berjoging kembali, naik bukit dlm 8km jauh nya dah tak sakit2 dah lutut.
    ..........................................................................
    Call order wasap@call- En mohd zuhairi- 0174687570

    ReplyDelete